Intrebari frecvente despre AdBlue
AdBlue® este o solutie apoasa compusa din 32,5% uree de inalta puritate* si 67,5% apa deionizata, formulata respectand norma ISO22241. Ureea este produsa sintetic din amoniac si CO2 (dioxid de carbon). AdBlue® este o solutie utilizata la vehiculele echipate cu sisteme de depoluare de tip SCR (reducere catalitica selectiva), precum camioanele, autobuzele, vehiculele de colectare a deseurilor si mai nou, pentru anumite autoturisme Diesel, cu data de fabricatie incepand din septembrie 2014. AdBlue® este un produs biodegradabil, solubil in apa si incolor, care cristalizeaza la -11°C si se descompune in amoniac de la 80°C (lasand urme incepand de la 30°C). AdBlue® este o marca inregistrata a Asociatiei Germane a Industriei Auto (VDA).
*Ce este ureea?
Ureea este o substanta obtinuta in petrochimie, din amoniac (NH3) si dioxid de carbon (CO2), folosita in principal la productia de ingrasaminte. Formula sa chimica este CO (NH2)2. La caldura, ureea se descompune in amoniac gazos. In aceasta stare, oxizii de azot (NOx) se transforma in azot si in apa (N2, H2O).
Cu ajutorul sistemelor SCR, AdBlue® transforma 85% din NOx (oxizii de azot rezultati din gazele de evacuare ale vehiculului Diesel) in azot inofensiv si in apa, sub forma de vapori. Prin urmare, emisiile NOx, o sursa majora de poluare atmosferica, sunt reduse drastic.
Pentru a imbunatati calitatea aerului, incepand cu 1990, Uniunea Europeana legifereaza nivelul emisiilor poluante ale gazelor de esapament, prin diverse directive si reglementari europene. Din acel moment au fost implementate mai multe norme (de la Euro 1 la Euro 6) pentru a stabili limite pentru emisii din ce in ce mai mici.
Aceste norme europene antipoluare vizeaza reducerea emisiilor nocive provenite de la gazele de evacuare, cum ar fi oxizii de azot (NOx), hidrocarburile, monoxidul de carbon si pulberile in suspensie. Sistemele SCR, in combinatie cu AdBlue®, sunt unele dintre tehnologiile alese pentru indeplinirea obiectivelor normelor EURO si pentru reducerea emisiilor poluante.
SCR (reducere catalitica selectiva) este denumirea unei tehnologii de tratare post-combustie pentru vehicule Diesel, care transforma oxizii de azot (NOx) in azot si in aburi de apa datorita tehnologiei AdBlue®. Aerul pe care il respiram este compus in proportie de 80% din azot, care este complet inofensiv. Din cauza emisiilor vehiculelor grele, aproape toti producatorii de automobile au decis sa utilizeze aceasta tehnologie pentru a respecta noile legislatii privind emisiile de NOx. Pentru autoturisme, SCR apare in Europa din 2014 cu norma Euro 6.
AdBlue® este injectat in conducta de evacuare, aflata inaintea catalizatorului SCR si dupa motor. La incalzirea din interiorul tevii de esapament, AdBlue se descompune in amoniac (NH3) si in dioxid de carbon (CO2). Cand NOx reactioneaza cu amoniacul din interiorul catalizatorului, moleculele nocive NOx sunt transformate in azot inofensiv (N2) si in apa (H2O).
Pentru a afla daca masina dumneavoastra este echipata cu sistem SCR, consultati manualul de utilizare al autovehiculului sau contactati reprezentanta auto. Daca observati un rezervor AdBlue® pe autovehicul, langa gatul de umplere al rezervorului de motorina, atunci masina este echipata cu SCR.
Localizarea gatului de umplere a rezervorului AdBlue® depinde de modelul vehiculului. La anumite modele, acesta se afla langa gatul de umplere al motorului Diesel. La alte modele, acesta se afla in interiorul portbagajului, iar pe alte vehicule este situat sub capota. Pentru a obtine aceste informatii, contactati reprezentanta sau consultati manualul de utilizare al vehiculului dumneavoastra.
Capacitatea rezervorului depinde, de asemenea, de modelul vehiculului. In general, aceasta variaza intre 8 L si 25 L. Pentru a obtine aceste informatii, contactati reprezentanta sau consultati manualul de utilizare al vehiculului dumneavoastra.
Ca si in cazul combustibilului, mai multi factori au un impact asupra consumului: tipul de vehicul, tipul motorului, incarcatura vehiculului, conditiile meteorologice (zapada, vant, ploaie etc.) si stilul de conducere. In plus, marimea rezervorului AdBlue variaza considerabil, astfel incat frecventa de umplere depinde in special de vehicul.
La camioanele grele, un indicator arata nivelul AdBlue® din rezervor. La autoturisme, apare o lampa de avertizare in bord atunci cand raman 2400 km de capacitate de conducere (cand acest semnal apare ca este timpul sa reincarcati).
Da. Cu toate acestea, in functie de vehicul, gatul de umplere al rezervorului AdBlue® este mai mult sau mai putin accesibil. De asemenea, la unele vehicule trebuie resetat tabloul de bord pentru ca lampa de avertizare AdBlue® sa dispara, ceea ce poate impune ca proprietarul masinii sa mearga la reprezentata auto.
Atentie: Daca vedeti o statie care vinde AdBlue®, intrebati intotdeauna daca pompele sunt proiectate pentru a umple rezervorul unui autoturism. Este posibil ca numai camioanele sa poata alimenta la pompa. Camioanele trebuie sa alimenteze des cu AdBlue®, uneori saptamanal, astfel ca pompele statiei sunt proiectate special pentru utilizarea lor (debit adaptat dimensiunilor rezervoarelor lor, mult mai mare decat cel al autoturismelor).
Ca si consumul de combustibil, consumul de AdBlue® variaza si depinde de mai multi factori: tipul de vehicul (rulota, SUV, automobil etc.), tipul de motor, conditiile de conducere (munte, cu remorca, caravana etc.), stilul de conducere. Pentru autoturismele vandute intre anii 2013 si 2016, consumul este de aproximativ 1,5 L de AdBlue® la fiecare 100 L de motorina.
Sistemul SCR este conceput sa functioneze cu un fluid care indeplineste cerintele standardului ISO 22241. Toate produsele etichetate AdBlue® respecta aceasta norma ISO si asigura functionarea fara probleme a sistemului SCR, indiferent de marca automobilului.
Producatorii de automobile recomanda numai produse etichetate cu AdBlue®, desi pot fi folosite si alte produse, fara niciun risc pentru sistemul SCR, cat timp respecta norma ISO 22241.
Nu, nu exista niciun risc. Cu toate acestea, aveti grija: majoritatea producatorilor de autovehicule nu vor accepta declaratiile de garantie daca folositi un produs care nu respecta norma ISO 22241. AdBlue® asigura respectarea acestei norme. Sistemele SCR sunt extrem de sensibile la orice impuritati chimice din solutia de uree. Utilizarea unui produs de calitate va va ajuta sa evitati costurile de reparatii sau inlocuirea sistemului SCR.
AdBlue® este foarte usor de utilizat si inofensiv. Nu este nici combustibil, nici aditiv pentru combustibil, ci solutie de uree de inalta calitate, care trebuie introdusa intr-un rezervor special al vehiculului dumneavoastra. Reincarcati rezervorul AdBlue® in functie de necesitate.
Atentie: nu puneti AdBlue® in rezervorul de motorina sau motorina in rezervorul AdBlue®, acest lucru ar dauna mult motorului si catalizatorului.
AdBlue® este neinflamabil, nonexploziv si inofensiv pentru mediul inconjurator. Este considerat un fluid transportabil cu risc minim. Daca scapati AdBlue® pe maini sau pe haine, clatiti pur si simplu cu apa.
AdBlue® poate lasa pete albe si / sau poate face podeaua sa devina alunecoasa. Daca varsati AdBlue® pe podea, in interiorul unui vehicul sau pe o suprafata vopsita, clatiti abundent cu apa. Daca scapati AdBlue® pe piele sau pe haine, indepartati cu apa.
Alerta incepe cu 2400 km inainte de a fi nevoie sa reincarcati (acest nivel este comun tuturor vehiculelor si este impus de norma). Tabloul de bord include o lampa de avertizare care se aprinde cand trebuie sa umpleti rezervorul AdBlue®. Daca tabloul de bord indica faptul ca trebuie sa alimentati, nu va faceti griji: aveti o capacitate de conducere ramasa de mai multe sute sau mii de kilometri inainte de a fi necesara umplerea cu AdBlue®. Pentru a opri aceasta lumina de avertizare, umpleti rezervorul cu cel putin 4 L de AdBlue®. Forma bidoanelor TOTAL este adaptata pentru o umplere rapida.
Sistemul SCR este instalat de producator si functioneaza automat. Prin urmare, nu este necesar sa il intretineti sau sa il schimbati. AdBlue® este injectat automat in gazele de esapament in functie de turatia motorului. Cu toate acestea, puteti sa va asigurati ca sistemul dumneavoastra functioneaza corect utilizand numai AdBlue® pentru a pastra eficienta sistemului SCR.
AdBlue® nu are efect direct asupra functionarii motorului. Acesta ajuta la reducerea emisiilor poluante astfel incat sa respecte standardele europene. Cu toate acestea, in cazul neincarcarii rezervorului cu AdBlue®, performantele motorului pot fi limitate.
Utilizarea sistemului SCR si a AdBlue® permite optimizarea arderii, ceea ce poate duce la o reducere a consumului pentru unele vehicule. Aceasta reducere a consumului este deja integrata in cifrele revendicate de producatorii de automobile.
Prima avertizare „reincarcati AdBlue®” apare la o capacitate de conducere de inca 2400 km. Acest interval de timp este considerat suficient pentru a permite soferului sa umple AdBlue®.
Daca nu reincarcati rezervorul, se vor declansa alte niveluri de alerta in functie de distanta parcursa si numarul de reporniri ale motorului. In primul rand, aceste alerte vor fi vizuale si / sau auditive. Apoi, performantele motorului vor fi restrictionate de vehicul. Ultimul avertisment consta in imposibilitatea de a reporni masina fara a umple rezervorul AdBlue®.
Producatorii de automobile au luat in considerare acest caz si au integrat un sistem automat de incalzire al AdBlue® in rezervor, pentru a permite functionarea corecta a catalizatorului SCR in 20 de minute de la pornirea motorului, conform regulamentului. Daca AdBlue® a cristalizat in rezervor, performantele sale nu sunt slabite: sistemul de incalzire il va face sa devina din nou lichid in primele 20 de minute pentru a se asigura ca SCR functioneaza corespunzator.
Valabilitatea produsului AdBlue® este mai mare de un an daca este pastrat la o temperatura mai mica de 30°C. Cu toate acestea, daca distanta parcursa de autovehiculul dumneavoastra este mica prin raportare la dimensiunea rezervorului, trebuie avuta in vedere schimbarea si inlocuirea AdBlue® la reprezentanta auto. In acest caz, consultati manualul de utilizare sau reprezentanta dumneavoastra.
Normele europene antipoluare pentru autoturisme si vehicule grele se schimba odata cu trecerea anilor. Majoritatea producatorilor de masini incep instalarea sistemelor SCR cu AdBlue® pentru a indeplini obiectivele normei Euro 6b incepand cu sfarsitul anului 2014. Ei planifica o implementare mai ampla a normei Euro 6c incepand cu sfarsitul anului 2017.
Nivelul emisiilor de NOx evolueaza odata cu reglementarea: consumul AdBlue® al vehiculelor produse in 2017 va evolua, de asemenea, si va ajunge la 3-4% din consumul de motorina.