Primele vehicule echipate cu sisteme hidraulice de franare au fost lansate in 1924. Alcoolii, in special alcoolii polihidroxilici, cum este amestecul de glicerina si apa, erau folositi drept lichide de frana. Aceste produse nu mai corespund cerintelor tehnologiei de astazi si mai prezinta doar un interes istoric.
In prezent, exista trei tipuri de lichide de frana
Principalul tip de lichid de frana folosit in ziua de azi este pe baza de glicoli, dar exista si lichide obtinute pe baza de ulei mineral (LHM Lichid Mineral Hidraulic -pentru Citroën) si silicon (DOT 5). Uleiurile pe baza de silicon sunt folosite in principal de vehiculele militare ale Statelor Unite, iar cele minerale pentru aplicatii specifice (Citroen, Rolls Royce…).
Lichide de frana
- Compozitia lichidului de frana
- Modul de actiune al lichidului de frana
- Caracteristicile lichidului de frana
- Tipuri de lichid de frana
- Tendinte
- Service si mentenanta lichid de frana
- Masuri de precautie in folosirea lichidului de frana
- Transportul si depozitarea lichidului de frana
- Miscibilitatea lichidului de frana
Compozitie | Aplicabilitate | Specificatii | Avantaje | Dezavantaje |
---|---|---|---|---|
Glicol eter si derivati | 95% din piata mondiala | DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 | Miscibil cu apa Grad scazut de compresibilitate Compatibil cu garnituri de elastomer |
Hidroscopic |
Uleiuri minerale | Citroen | LHM | Punct de fierbere ridicat | Nemiscibil cu apa Compatibilitate limitata cu garniturile |
Uleiuri pe baza de silicon | Vehicule militare vechi | DOT 5 | Punct de fierbere ridicat | Grad mai ridicat de compresibilitate decat a lichidelor pe baza de glicol Foarte scump Necesita garnituri din elastomeri specifici |
Faptul ca frana au proprietati hidroscopice este un avantaj si un dezavantaj, in acelasi timp.
UN AVANTAJ,
pentru ca apa exista peste tot, iar umezeala din aer poate patrunde prin pori microscopici in furtunele din cauciuc ale franelor, in rezervorul de plastic al cilindrului principal si prin diverse garnituri ale sistemului hidraulic. Pe masura ce lichidele absorb apa in solutie, concentratia este de obicei suficient de scazuta pentru a preveni coroziunea, iar cand este expusa temperaturilor joase, solutia poate evita singura inghetarea apei.
UN DEZAVANTAJ,
pentru ca apa creste viscozitatea solutiei la temperaturi scazute si coboara punctul de fierbere al acesteia. Lichidele care contin umezeala se incalzesc si se transforma in aburi in interiorul sistemului, creand pungi de vapori. Astfel, lichidul de frana devine mai compresibil si isi pierde capacitatea de a transmite eficient forta necesara opririi in siguranta a masinii.