Clase de lichid de frana

Clase lichide de frana

 

Beetle - Lichide de frana

Primele vehicule echipate cu sisteme hidraulice de franare au fost lansate in 1924. Alcoolii, in special alcoolii polihidroxilici, cum este amestecul de glicerina si apa, erau folositi drept lichide de frana. Aceste produse nu mai corespund cerintelor tehnologiei de astazi si mai prezinta doar un interes istoric.

In prezent, exista trei tipuri de lichide de frana

Principalul tip de lichid de frana folosit in ziua de azi este pe baza de glicoli, dar exista si lichide obtinute pe baza de ulei mineral (LHM Lichid Mineral Hidraulic -pentru Citroën) si silicon (DOT 5). Uleiurile pe baza de silicon sunt folosite in principal de vehiculele militare ale Statelor Unite, iar cele minerale pentru aplicatii specifice (Citroen, Rolls Royce…).

Compozitie Aplicabilitate Specificatii Avantaje Dezavantaje
Glicol eter si derivati 95% din piata mondiala DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 Miscibil cu apa
Grad scazut de compresibilitate
Compatibil cu garnituri de elastomer
Hidroscopic
Uleiuri minerale Citroen LHM Punct de fierbere ridicat Nemiscibil cu apa
Compatibilitate limitata cu garniturile
Uleiuri pe baza de silicon Vehicule militare vechi DOT 5 Punct de fierbere ridicat Grad mai ridicat de compresibilitate decat a lichidelor pe baza de glicol
Foarte scump
Necesita garnituri din elastomeri specifici

 

Faptul ca frana au proprietati hidroscopice este un avantaj si un dezavantaj, in acelasi timp.

Lichide frana - grafic

UN AVANTAJ,
pentru ca apa exista peste tot, iar umezeala din aer poate patrunde prin pori microscopici in furtunele din cauciuc ale franelor, in rezervorul de plastic al cilindrului principal si prin diverse garnituri ale sistemului hidraulic. Pe masura ce lichidele absorb apa in solutie, concentratia este de obicei suficient de scazuta pentru a preveni coroziunea, iar cand este expusa temperaturilor joase, solutia poate evita singura inghetarea apei.

UN DEZAVANTAJ,
pentru ca apa creste viscozitatea solutiei la temperaturi scazute si coboara punctul de fierbere al acesteia. Lichidele care contin umezeala se incalzesc si se transforma in aburi in interiorul sistemului, creand pungi de vapori. Astfel, lichidul de frana devine mai compresibil si isi pierde capacitatea de a transmite eficient forta necesara opririi in siguranta a masinii.