Tipuri de lichid de frana

Specificatii privind performanta lichidelor de frana

  • Lichidele de frana DOT 3

Lichidele de frana DOT 3 sunt de obicei pe baza de glicoli, dar nu fiindca asa ar trebui sa fie. De fapt, FMVSS116 nu mentioneaza compozitia chimica a lichidelor de frana, ci impune doar proprietatile fizice ale acestora. Cu toate acestea, producatorii de lichide de frana au hotarat, de comun acord, ca lichidele pe baza de glicoleter sunt cea mai ieftina cale de a raspunde cerintelor.

  • Lichidele de frana DOT 4

Lichidele de frana DOT 4 sunt de asemenea pe baza de glicoleteri, dar contin si esteri borati pentru a imbunatati unele proprietati precum punctele de fierbere uscat si umed. Lichidele de frana DOT 4 au un punct de fierbere mai stabil si mai ridicat in prima parte a vietii lor, insa, in mod ironic, pe masura ce lichidul incepe sa absoarba apa, punctul lui de fierbere va scadea mai rapid decat in cazul unui lichid obisnuit DOT 3. Conform standardelor FMVSS116, lichidele de frana DOT 4 trebuie sa aiba un punct de fierbere uscat minim de 230°C si un punct de fierbere umed minim de 155°C.

  • Lichidele de frana DOT 5.1

Istoric, performanta (in special punctele de fierbere si viscozitatea) de nivel DOT 5 putea fi atinsa doar cu lichide pe baza de silicon. Si totusi, amestecurile moderne au dat nastere lichidelor pe baza de glicolesteri care intrunesc cerintele DOT 5. Ca urmare, lichidele de frana de nivel DOT 5.1 au fost create pentru a diferentia cele doua compozitii chimice diferite care corespund cerintelor de performanta pentru lichidele de frana DOT 5.

Pe scurt, lichidele de frana DOT 5.1 sunt lichide de tipul DOT 4 care corespund cerintelor de performanta DOT 5. Din acest motiv, pot fi amestecate cu lichide DOT 3 sau DOT 4 fara nicio grija. Cateodata, mai sunt numite si lichide “DOT 4 Plus” sau “Super DOT 4” pentru ca seamana mai mult cu lichidele obisnuite DOT 4 in privinta compozitiei chimice decat cu lichidele DOT 5. De fapt, DOT 5.1 contine esteri borati.

  • Lichidele de frana DOT 5

Lichidele de frana DOT 5 au fost create pentru a fi folosite in armata, adica pentru autovehiculele care stateau in depozite ani intregi, fara intretinere si care trebuiau sa functioneze oricand la nevoie. In ceea ce priveste proprietatile lor, au un punct de fierbere si de coroziune/conservare mai ridicat, fiindca nu absorb apa. Pana acum, producatorii de autovehicule nu au optat pentru folosirea lichidelor pe baza de silicon pe masinile lor, din doua motive:

  • Au o solubilitate mica in aer, ceea ce creeaza senzatia de burete la apasarea pedalei de frana.
  • Nu sunt solubile in apa, umezeala care patrunde in sistem poate fi coroziva si poate ingheta la temperaturi scazute sau poate fierbe la temperaturi inalte.
Este util acest raspuns?