Cum se stabileste continutul de cenusa pentru un motor pe gaz?
Doi parametri cheie definesc un ulei pentru motoarele pe gaz:
- TBN: Bazicitatea totala a uleiurilor (mg KOH / g):
Aceasta neutralizeaza produsele acide de combustie si reduce oxidarea uleiului care incurajeaza coroziunea si depunerile in motoare.
- Continutul de cenusa (% din masa):
Aceasta variaza in functie de TBN si reflecta cantitatea de calciu, zinc si alti compusi proveniti din aditivi de ulei.
Trebuie remarcat faptul ca, pentru a asigura o buna protectie impotriva uzurii motorului este necesar un continut minim de cenusa, insa un exces determina ancrasarea bujiei si creeaza depuneri in camera de ardere, incurajand riscul de „bataie a motorului”.
Prin urmare, sunt definite patru tipuri de uleiuri:
- Uleiuri fara cenusa: continut de cenusa <0,01% m. Cu cat un ulei e mai aproape de aceasta proprietate, cu atat motorul va fi mai curat. Insa riscul de uzura va fi ridicat, iar schimburile de ulei vor fi frecvente.
- Uleiuri cu continut scazut de cenusa: continut de cenusa <0,5% m.
- Uleiuri cu continut mediu de cenusa: continut de cenusa <1% m.
- Uleiuri cu continut ridicat de cenusa: continut de cenusa > 1% m. Cu cat un ulei devine mai apropiat de aceasta proprietate, cu atat va fi mai lung intervalul de scurgere, dar riscul de depozite si de lucru defectuos este ridicat.