Ce proprietati trebuie sa aiba un lubrifiant pentru transmisiile prin lant?
Durata de viata a unei transmisii prin lant depinde doar de sistemul de lubrifiere.
De fapt, un studiu a demonstrat ca 60% din defectiunile lanturilor sunt atribuite lipsei unei lubrifieri adecvate.
Defectiunile cauzate de lubrifiere au loc din cauza multor forme de uzura (uzura adezivilor, uzura abraziva, uzura cauzata de mici bucati aflate intre suprafete, uzura coroziva etc). Uzura de pe un ax/articulatie poate largi lantul, in timp ce uzuara de pe cilindru va afecta piesa intre articulatie si cilindru.
De-a lungul functionarii unei transmisii, lubrifiantul are mai multe roluri de indeplinit:
- Formeaza o pelicula intre suprafetele care se freaca intre ele (ax/articulatie, articulatii/cilindrii si cilindrii/pinioane), precum si in interiorul si exteriorul placilor, cilindrilor si pinioanelor. Se face acest lucru pentru a preveni (pe cat de mult posibil) ca partile metalice sa intre in contact direct cu altele indiferent de conditiile de operare (incarcatura, temperatura, etc);
- Se asigura ca pelicula de ulei ramane elastica pentru a proteja angrenajul dintre axe si articulatii si dintre articulatii si cilindri, precum si pentru a reduce zgomotul;
- Trebuie sa fie in cantitati suficiente de-a lungul pieselor din angrenajul transmisiei secundare si trebuie sa aiba proprietatile fizico-chimice potrivite pentru a putea ramane in aceste articulatii (extrema-presiune);
- Trebuie sa protejeze transmisia secundara impotriva tensiunii din mediul inconjurator. In special, trebuie sa o protejeze impotriva oxidarii si a coroziunii;
- Trebuie sa evacueze caldura generata de frecare, in special pentru transmisii de mare viteza.
Daca toate aceste conditii sunt indeplinite, lubrifiantul poate ajuta la reducerea coeficientului de frecare si sa economiseasca energie.
Reduce uzura transmisiei si se asigura ca sistemul de transmisie functioneaza corespunzator.